Pití vody u jídla: ANO či NE?

„Mami, já chcu pití.“

„Jani, máš polívku.“

„Ale já mám žízeň“

Anebo po večeři a po večerníčku.

„Já chcu ještě šťávu.“

Když dosrkám: „Chcu ještě.“ A pak ještě a ještě, jen abych nemusela jít spát.

19893963_1762962447064901_1553778449_o1-e1499770965788.jpg

Na dětská léta vzpomínám strašně ráda, měla jsem totiž krásné dětství, třebaže jsem nesnášela, když jsem musela dojídat obědy, když jsem na mase viděla „klustý“ ale mamka tvrdila opak. Při obědech to vždy vyeskalovalo k výhrůžce: „Neodejdeš od toho talířku, dokud to všechno nesníš.“ Což mi vůbec nevadilo, protože po obědě jsem musela chodit spát.

„Můžu si u toho aspoň prohlížet knížku?“ Ne, nemohla jsem. Nevadilo mi to, koukala jsem na talíř a talíř na mě, mamka na talíř a na mě, až nakonec rezignovala a prohlásila „A běž si lehnout.“ Byla to remíza, já jsem to dojídat nemusela, čímž mamka prohrála, ale musela jsem si jít lehnout, čímž zase ona vyhrála. A přeci jsem vyhrála o něco víc, protože jsem nikdy za celé své dětství v tomto nuceném poledním klidu neusnula. Trochu jsem se nechala unést vlnou dětství, ale ráda 🙂

Totéž vidím u mé neteře. Zdržuje stejně

 jako já tehdy, vždy když řekne „Chcu šťávičku“, musím se smát a vidím v ní totiž samu sebe.

Často jsem vyžadovala šťávu během jídla, protože jsem byla právě taková, jak popisuji nahoře. Maminka mi pití během jídla moc dávat nechtěla, věděla totiž, že bych se napila a pak prohlásila, že už nemůžu, že jsem plná. Většinou proto říkala „Až to sníš.“ Jenomže to nebylo asi dobře. A většina lidí to tak má. Po jídle nebo při něm pociťují hroznou žízeň, a proto pijí.

Pitný režim je pro tělo velmi důležitý, ale i zde existují určité zásady

Podle ájurvédy bychom neměli pít 45 minut před jídlem a 45 minut po jídle. Během jídla, chcete-li, pijte maximálně 1,5 dl vody. A ona maminka měla recht, když mi k polívce nechtěla tu šťávu dopřát, třebaže to bylo z jiného důvodu, než obava ze zpomaleného trávení. Smícháte-li totiž větší množství vody s jídlem, naředíte tak žaludeční šťávy a trávící enzymy. Ájurvéda však povoluje pití fenyklového čaje po jídle, který trávení podporuje.

Co ájurvéda dále o pití při jídle říká?

  • Pití vody snižuje množství slin: Sliny celé trávení startují. Nejen, že obsahují enzymy, které pomáhají jídlo rozkládat, ale také stimulují žaludek k uvolňování trávících enzymů a připravují tělo na trávení. Když budete pít vodu během jídla, sliny naředíte a trávení si tak ztížíte.
  • Způsobuje kyselost: Jestliže vás trápí záchvaty kyselosti, toto může být ten důvod. Jelikož voda naruší trávící systém, vede to až k řetězové reakci nepříznivých vedlejších účinků. Dle Shonali Saberwal žaludek absorbuje vodu dokud není plný a poté voda naředí žaludeční šťávy. Toto pak vede k sekreci menšího množství trávících enzymů, což v konečném důsledku vede k refluxu a k pálení žáhy.
  • Když budete pít při jídle, přiberete na váze: Toto je prý vedlejší efekt pití vody s jídlem. Mimo to ájurvéda věří, že slabý trávící systém je jedním z hlavních důvodů obezity.

water_glass_PNG15223Sklenice vody před jídlem

Dříve však dietologové naopak doporučovali vypít sklenici vody ještě před jídlem, to aby se člověk cítil sytější a dostal do sebe méně jídla. Pak se objevila teze, že voda během jídla ředí žaludeční šťávy a jídlo se tak hůře tráví. Poslední dobou se vyskytují však opět články hlásající, že konzumace vody s jídlem je pro trávení žádoucí a naopak trávení usnadňuje, pomáhá absorbovat živiny a voda napomáhá změkčení stolice a zabraňuje tak zácpě.

Alkohol s jídlem?

Alkohol s jídlem prý není zrovna nejlepší kombinovat, neboť alkohol snižuje tok slin o cca 10 – 15 %, což pak znesnadňuje tělu trávení potravy. Toto však platí spíše pro tvrdý alkohol, ne nízkoalkoholické nápoje, jako je pivo či víno v rozumném množství. Nebyly však doposud provedeny relevantní výzkumy toho, zda alkohol činí trávení potíže či nikoli.

 

adult-18650_1920Nemůžete si od pití vody  při jídle pomoci? Toto vám možná pomůže

  • Jezte jídla s nižším obsahem soli. Je to totiž sůl, která nás dělá často žíznivými.
  • Nehltejte jídlo, ale pořádně jej požvýkejte. Žvýkání jídla má totiž množství příznivých účinků na zdraví a jedním z nich právě je usnadnění trávení. Množství slin, které během žvýkání vyprodukujete, jistou měrou uhasí vaši touhu po vodě.

Tak jak teda?

Na internetu najdete obhájce i hejtry všeho, i vraždy, pití alkoholu  nebo kouření. Bylo by tedy s podivem, kdybychom našli jednoznačné stanovisko k pití vody s jídlem. Dělejte tak, jak vám vyhovuje a zdraví dovoluje. Když pocítíte, že je něco špatně, zkuste sáhnout po nápravných opatřeních.

 

Zdroje:

http://www.thehealthsite.com/diseases-conditions/5-reasons-why-drinking-water-during-your-meals-is-bad-for-you/

http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/expert-answers/digestion/faq-20058348

http://www.womenshealthmag.com/food/drink-more-water

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=dailytip&dbid=120

 

Napsat komentář