Nejlepší načasování konzumace sacharidů? VEČER.

pasta-925931_960_720.jpgNejjednodušší je obvinit někoho nebo něco z něčeho, za co si vlastně můžeme my sami. Platí to nejen v životě, ale také ve stravování. Mnoho lidí za problémy s obezitou vidí velmi často genetické predispozice. Jenomže genetika za obezitu může opravdu jen u mizivého procenta obézních lidí. Velmi často vám i přesto valná většina tlouštíků řekne, že to mají v rodině. Ano, to jistě, ale ne geneticky, nýbrž díky špatným stravovacím návykům.

Velmi často se proto lidé zcela mylně uchylují k razantnímu omezení sacharidů ve stravě, protože dle jejich soudu jsou to sacharidy, které mohou za madla lásky u žen či naopak za pupek mužů. Anebo převládá názor, že sacharidy jsou povoleny konzumovat pouze v první polovině dne a potom už žádné sacharidy, nebo jejich množství postupně snižovat.

Za zmínku jistě stojí, že není nutné, ba dokonce ani příliš žádoucí, mít čistě sacharidovou snídani. Snídaně by měla být z pohledu makroživin vyvážená, stejně tak jako každé jiné jídlo. Snídaně, ve které hrají prim sacharidy, vám může způsobovat například hormonální nerovnováhu, silné chutě na další jídlo či dokonce můžete pociťovat únavu. Já sama si například dopřávám snídaně složené pouze z bílkovin a tuků, tedy vajíčka a zeleninu. Můj oběd je také složen hlavně z bílkovin. Ale zato večeře, večeře je jen moje a sacharidů, ale také bílkovin a trochu tuků.

Jednou pro vždy, sacharidy nejsou zlo! Sacharidy, mám na mysli sacharidy komplexní a vlákninu, naše tělo nezbytně potřebuje. A potřebuje je především centrální nervová soustava, tedy náš mozek. Aby mozek zvládal správně a dlouhodobě fungovat, potřebuje alespoň 120 g sacharidů denně. Přitom není jedno, z jakého zdroje tyto sacharidy pocházejí. Ideálními zdroji jsou například brambory, batáty, rýže, celozrnné těstoviny apod. Do nebe volající jsou také teorie hlásající, že sacharidy před spaním rozhodně nekonzumovat, hlavně ne pak po cvičení, to by celá ta dřina ve fitku přišla vniveč. Opak je však pravdou!

Nejvhodnější doba ke konzumaci sacharidů je právě večer a po cvičení obzvlášť. Po cvičení je příjem komplexních sacharidů zkrátka nutnost. Sacharidy po cvičení potřebujete k doplnění glykogenových zásob ve svalech, protože je to právě glykogen, který tělo při tréninku využívá jako hlavní zdroj energie. A jelikož jej použijete jako palivo, musíte jej také zpátky ze sacharidů načerpat. Jestliže cvičíte a tělo trápíte nízkosaharidovou dietou, zřejmě máte časté problémy s usínáním, kvalitou spánku a fungováním po celý den vůbec. Usnete třeba nad ránem a všehovšudy naspíte mrzké tři hodiny, přičemž se pak celý den cítíte hůř, než kdybyste nespali vůbec. A víte co? Je to úplně normální. A víte proč? Protože večer nejíte sacharidy. Sacharidy před spaním (1,5 – 2 hodiny) přímo souvisí s kvalitou REM fáze spánku a samozřejmě podporují regeneraci. Vaše večeře by se tedy měla skládat ze sacharidů, bílkovin i tuků. Zkrátka by měly být zastoupeny všechny tři makroživiny. Jen pro úplnost, první pevné jídlo po tréninku jíme nejlépe až za 60 -90 minut.

Sacharidů večer se opravdu nebojte, není totiž proč. Sacharidy neznají hodiny a tělo se orientuje podle celkového denního příjmu. Takže jestli omezujete sacharidy po celý den, beze všeho si jejich nedostatek večer vykompenzujte. Budete se vám krásně spinkat. A opravdu ne, sacharidy pozdě večer se vám neuloží do tukových zásob. Leda, že byste přešvihli svůj denní energetický příjem a ten byl vyšší než denní energetický výdej. Zkrátka, pokud vám to sedí do maker, není důvod se vlka bát a ani sacharidů ne.

Já sacharidy jím jen večer před spaním a nikdy za celou dobu, co stravu a cvičení řeším, jsem postavu hezčí neměla.

Advertisements

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s